wtorek, 31 sierpnia 2021

Przypowieść

Wpadłam gdzieś na to czeluściach internetu i mnie urzekło.


PRZYPOWIEŚĆ
Pewien Osioł powiedział do tygrysa:
- Trawa jest niebieska.
Tygrys odpowiedział :
- Nie, trawa jest zielona.
Spór narastał coraz bardziej i obaj postanowili poddać go arbitrażowi lwa, „króla” dżungli. Na długo przed dotarciem do polany, na której odpoczywał lew, osioł zaczyna ryczeć:
- Wasza Wysokość, czy trawa nie jest niebieska?
Lew odpowiada mu:
- Rzeczywiście, trawa jest niebieska.
Osioł pędzi naprzód i nalega:
- Tygrys się ze mną nie zgadza, zaprzecza mi i to mi przeszkadza. Bardzo proszę by go ukarać!
Lew oświadcza co nastepuje:
- Tygrys zostanie ukarany 5 latami milczenia.
Osioł zaczyna radośnie skakać i rusza w swoją drogę, szczęśliwy i powtarzając:
- Trawa jest niebieska ... trawa jest niebieska ...
Tygrys akceptuje karę, ale domaga się wyjaśnienia od lwa:
- Wasza Wysokość, dlaczego mnie ukarałeś? Czyż trawa nie jest zielona?
Lew odpowiada do niego:
- W rzeczywistości, trawa jest zielona.
Zaskoczony tygrys pyta go:
- Więc dlaczego mnie karzesz???
Lew wyjaśnia mu:
- Nie ma to nic wspólnego z tym, czy trawa jest niebieska czy zielona.
Twoja kara bierze się z tego, że nie jest możliwe, aby tak odważna i inteligentna istota jak ty traciła czas na kłótnie z szaleńcem i fanatykiem, który nie dba o prawdę ani rzeczywistość, a jedynie o zwycięstwo swoich przekonań i jego złudzenia.
Nigdy nie marnuj czasu na argumenty, które nie mają sensu… Są ludzie, którzy bez względu na to, jakie dowody im przedstawią, nie są w stanie zrozumieć. A inni, zaślepieni przez swoje ego, nienawiść i urazę będą chcieli tylko jednego: mieć rację, nawet jeśli się mylą.
A kiedy ignorancja krzyczy, inteligencja milczy.
Twój spokój i cisza są bezcenne...
poznana dzięki Mario Wiśniewski 🌷

2 komentarze:

  1. Rozumiem, że spokój ważny, ale kiedy dzieje się zło, należy to powiedzieć. Chowanie głowy w piasek również nie jest dobrym wyjściem. A może mi się tak tylko zdaje?
    Serdeczności zasyłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że należy powiedzieć jeśli dzieje się zło, nikt nie mówi też o chowaniu głowy w piasek czy umywaniu rąk, ale przekonywać zaślepionych w swojej jedynej racji nie ma sensu.
      Róbmy swoje, po prostu. Nie traćmy czasu na kłótnie z osłami.

      Usuń